dłonie książki kobieta palce papier zeszyt nauka

Opis projektu

Polska należy do krajów, w których udział osób dorosłych (25+) w edukacji jest niski. Tylko 4,39% dorosłych w wieku 26-64 lat uczestniczy w kształceniu formalnym.

Przeprowadzone na Uniwersytecie Dolnośląskim DSW (dawniej Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu) badania nad całożyciowym uczeniem się oraz potwierdzaniem efektów uczenia się pozaformalnego i nieformalnego (PEU) stanowią odpowiedź na potrzebę zwiększenia udziału dorosłych w edukacji oraz rozwoju polityki lifelong learning. Potrzeba ta wynika bezpośrednio ze strategii europejskiej, krajowej, regionalnej i uczelnianej (Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju; Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego, Strategia Rozwoju Woj. Dolnośląskiego 2020; in.).

Opis badań


W ramach międzynarodowego projektu Edupro: Promoting LLL in HE by implementing innovative practices in RPL zrealizowanego przez Dolnośląską Szkołę Wyższą we Wrocławiu (Lider Projektu) wspólnie z badaczami z Uniwersytetu Gdańskiego, Uniwersytetu w Algarve (Portugalia) oraz Uniwersytetu w Warwick (Wielka Brytania) wypracowano modelowe podejście do PEU, łączące założenia całożyciowego uczenia się z wymogami kształcenia formalnego, wynikającymi z przyjęcia Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Badania zespołu badawczego w składzie dr hab. E. Kurantowicz, prof. DSW (kierownik projektu), dr A. Bilon-Piórko, dr A. Nizińska, dr M. Noworolnik-Mastalska, dr J. Minta wpisały się również bezpośrednio w działalność Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE), który wykorzystał badania prowadzone przez DSW.

Zrealizowane projekty


Badaczki DSW zostały zaproszone przez IBE do udziału w projekcie pt. Włączanie kwalifikacji innowacyjnych i potrzebnych społecznie do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) oraz ograniczenie barier w rozwoju ZSK przez wspieranie interesariuszy systemu na poziomie krajowym i regionalnym. We współpracy z badaczkami DSW, IBE wypracowywał strategię wdrażania PEU w szkolnictwie wyższym w Polsce. Dodatkowo, efektem współpracy obu partnerów było powstanie podręcznika Uczenie się przez całe życie w szkołach wyższych. Potwierdzanie efektów uczenia się uzyskanych w drodze edukacji poza formalnej i uczenia się nieformalnego jako przykład realizacji idei lifelong learning. Zawiera on opis procedur PEU, rekomendacje dla planowania, realizacji oraz monitorowania procesów PEU dla wszystkich placówek szkolnictwa wyższego w Polsce. Podręcznik dostępny jest na stronie: https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/publikacje/PDF/Rekomendacja-dot-PUEs-06.pdf.

Kolejnym projektem IBE realizowanym we współpracy z badaczkami z DSW był projekt pt. Wspieranie realizacji II etapu wdrażania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) na poziomie administracji centralnej oraz instytucji nadających kwalifikacje i zapewniających jakość nadawanych kwalifikacji.  IBE opracował formułę opisu dobrych praktyk PEU, wzorując się na przygotowanym przez badaczki studium przypadku DSW.  Opis umieszczono w Bazie Dobrych Praktyk w zakresie walidacji efektów uczenia się. Baza ma zasięg międzynarodowy i służy informowaniu o postępie w realizacji ZSK i upowszechnianiu dobrych praktyk w tym zakresie (opis DSW jest jedynym przykładem procesu PEU z Polski).

Realizacja badań


Badaczki DSW konsultowały również Katalog Metod Walidacji kwalifikacji w ramach ZSK. Walidacja kwalifikacji w ZSK obejmuje identyfikowanie, dokumentowanie i weryfikację efektów uczenia się, łącząc opisaną w projekcie EDUPRO perspektywę  całożyciowego uczenia się i wymagań formalnych.

Pozyskana w ramach prowadzonych w DSW badań wiedza o integrowaniu efektów uczenia się nieformalnego, pozaformalnego i formalnego została wreszcie wykorzystana przez IBE w ramach  realizacji zadania przygotowania i konsultacji rządowego dokumentu Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030. Badaczki DSW w ramach prowadzonych konsultacji przygotowały raport tematyczny Diagnoza kształtowania umiejętności w ramach edukacji pozaformalnej i w uczeniu się nieformalnym, który został wykorzystany w procesie przygotowywania przez MEiN i IBE projektu ZSU 2030. Przyjęta przez Radę Ministrów Zintegrowana Strategia Umiejętności (ZSU) 2030 wskazuje na PEU jako jeden z elementów Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) w Polsce, poprzez który można zwiększyć udział dorosłych w kształceniu formalnym i  upowszechnić ideę całożyciowego uczenia się.

Oba dokumenty, zarówno Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) jak i Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (ZSU 2030) mają kluczowe znaczenie dla stanu edukacji w Polsce. Oba uznają znaczenie PEU dla rozwoju nie tylko systemów edukacji, ale również rozwoju zawodowego osób dorosłych oraz zwiększania ich udziału w kształceniu formalnym.

Partnerzy projektu