dziewczynka nauka laptop biblioteka książki dziewczynka nauka laptop biblioteka książki

Przeprowadzone badania

Ze względu na rosnącą rolę komunikacji międzykulturowej oraz wielojęzyczność, która ujawnia się w Polsce również wraz z napływem uczniów z zagranicy coraz bardziej istotne stają się kwestie związane z integracją języka obcego do treści programowych innych przedmiotów. Kwestie te należą obecnie do centralnych problemów badanych przez pedagogów oraz filologów. W tym obszarze, szczególnie istotnym tematem jest wykorzystanie innowacyjnych metod pracy z uczeniem oraz zaprojektowanie procesu kształcenia pozwalającego na rozwijanie kompetencji językowych, kluczowych i poznawczych u uczniów.

W latach 2018-2019 w Polsce 4,374,180 dzieci i młodzieży uczyło się języka angielskiego jako języka obowiązkowego oraz 31,506 jako dodatkowego. Obserwuje się, iż nauka często przybiera formę tradycyjną, a nauczyciele nie wykorzystują odkryć z zakresu lingwistyki edukacyjnej czy pedagogiki. Bazując na swoich badaniach dr Barbara Muszyńska zatrudniona w Uniwersytecie Dolnośląskim DSW (dawniej Dolnośląska Szkoła Wyższa) opracowała programy SOFT-CLIL (zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe).

Programy SOFT-CLIL nauczanie językowe nauka szkoła lekcja klasa Projekt badawczo naukowy SOFT-CLIL

Program nauczania SOFT-CLIL

Organizacja zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-jęz. (CLIL) w polskich szkołach stanowi wyzwanie dla nauczycieli, którzy zgłaszają potrzebę merytorycznego wsparcia oraz materiałów edukacyjnych. Wydawnictwa jęz. tworzą dodatki w książkach, które nazywają CLIL pages, lecz nie są one zgodne z polską podstawą programową i nie uwzględniają kulturowej specyfiki. W Polsce nie ma ofert studiów, które przygotowywałyby nauczycieli do pracy zgodnej z podejściem CLIL. Stąd pomysł dr Muszyńskiej o stworzeniu programów mających wesprzeć nauczycieli w ich pracy.  W odpowiedzi na zdiagnozowane w swoich badaniach problemy dr Muszyńska opracowała dwa autorskie programy nauczania „SOFT-CLIL PROGRAMME” dla szkół podstawowych (I etap – klasy 1-3, II.1 etap – klasy 4-8) dla nauczycieli j. ang., koordynowała ich wdrożenie oraz przeprowadziła ewaluację tego procesu.

Efekty


Programy SOFT-CLIL wykorzystują przede wszystkim myślenie narracyjne, podejście dialogowe oraz metody aktywizujące uczniów, na miarę ich potrzeb i możliwości psychofizycznych, dzięki czemu rozwijają się ich kompetencje kluczowe, w tym językowe. Dr B. Muszyńska już na etapie konstruowania programów podjęła w 2019 r. współpracę z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji ORE w ramach projektu „Tworzenie programów nauczania oraz scenariuszy lekcji i zajęć wchodzących w skład zestawów i narzędzi edukacyjnych wspierających proces kształcenia w zakresie kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych do poruszania się na rynku pracy”, realizowanego przez ORE (Program POWER - Wysoka jakość systemu oświaty).

Współpraca


Programy SOFT-CLIL wdrożono w praktykę edukacyjną poprzez (1) warsztaty organizowane przez ORE, (2) poprzez współpracę z TEB Edukacja, (3) poprzez otwarty dostęp do programów na stronie MEiN:

  1. Współpraca z ORE  dotyczyła wdrażania oraz upowszechniania programów SOFT-CLIL.W marcu 2020 nauczyciele zapoznali się z ideą SOFT CLIL, programami nauczania oraz zaplanowali ich wdrażanie w swoich szkołach. ORE przyczynił się do rozpowszechnienia informacji o programach oraz zrekrutował 24 nauczycieli j. ang. ze szkół podst. z Polski, którzy wzięli udział w warsztatach, wdrażaniu programów a następnie ewaluacji procesu, materiałów edukacyjnych i przygotowania raportów.
  2. Współpraca z TEB Edukacja Sp. z o o. została zainicjowana w 2021 r. Spółka zaprosiła dr Muszyńską do współtworzenia koncepcji projektu Nowa Szkoła (NS), opartej na dowodach naukowych i badaniach rynku. Wkład przygotowany przez dr Muszyńską i włączony do koncepcji NS, dot. kompetencji jęz. uczniów poprzez wdrożenie podejścia SOFT-CLIL jest wykorzystywany przez TEB Edukacja do konsultacji i spotkań z nauczycielami biorącymi udział we wprowadzaniu SOFT CLIL w szkołach we Wrocławiu i Częstochowie.
  3. MEiN udostępniło otwarty dostęp do programów SOFT-CLIL dla nauczycieli na stronach:
Programy SOFT-CLIL nauczanie językowe nauka szkoła lekcja klasa

Partnerzy projektu