Stary samochód auto old school prędkość szosa droga antyk Stary samochód auto old school prędkość szosa droga antyk

Opis projektu

Rynek samochodów zabytkowych i kolekcjonerskich w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Liczbę takich pojazdów szacuje się obecnie na ponad 100 tys. Pojazdy zabytkowe różnią się od samochodów współczesnych, gdyż nie podlegają prawom rynku i utraty wartości. Standardowe produkty ubezpieczeniowe nie mogą być więc wykorzystane do oceny ryzyka, wyceny wartości i ochrony samochodów zabytkowych. W rezultacie stosowanie ubezpieczenia autocasco w stosunku do pojazdów zabytkowych powoduje powstawanie drastycznych rozbieżności pomiędzy kalkulacyjną a realną (tj. rynkową) wartością pojazdu oraz kosztów jego naprawy.

Przeprowadzone badania


Brak odpowiednich produktów ubezpieczeniowych dedykowanych autom zabytkowym skłonił dr Piotra Majewskiego (Uniwersytet WSB Merito w Toruniu - dawniej Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu) do przeprowadzenia badań koncentrujących się na rozpoznaniu specyfiki ubezpieczania tego typu pojazdów, potrzeb i preferencji ich właścicieli w zakresie ubezpieczenia autocasco oraz opracowania procedur klasyfikacji i wyceny takich pojazdów wraz z oceną ryzyka wystąpienia i kosztorysowania ich napraw. W badaniach wykorzystano wywiady z przedstawicielami automobilklubów oraz ankiety wśród kilkuset posiadaczy takich pojazdów.

Wyniki badań


Badania dr P. Majewskiego wzbudziły zainteresowanie firmy TUiR Warta S.A. (drugi co do wielkości ubezpieczyciel w Polsce). Przedstawiciele firmy zwrócili się z propozycją współpracy w zakresie opracowania nowego typu produktu ubezpieczeniowego. Utworzono zespół składający się z ekspertów oraz badacza. Efektem prac zespołu było opracowanie procedur oceny ryzyka, zawierania umowy ubezpieczenia, likwidacji szkód oraz wyceny pojazdów zabytkowych i kolekcjonerskich. Zostały skonstruowane ogólne warunki ubezpieczenia autocasco samochodów zabytkowych i kolekcjonerskich, które spełniały oczekiwania klientów, a w szczególności:

  • realną wycenę wartości pojazdu zabytkowego,
  • kalkulację kosztów naprawy uwzględniającą specyfikę danego unikalnego egzemplarza,
  • przystępną cenę produktu adekwatną do poziomu ryzyka użytkowania pojazdu zabytkowego.

W oparciu o badania zespołu, w którym rolę ekspercką pełnił dr Majewski, TUiR Warta wprowadziła na rynek nowy produkt ubezpieczeniowy pod nazwą ”Warta Klasyki”, dostępny do dziś (2022) na stronie Warty. Powstał także program szkoleń dla kadry ubezpieczycieli dedykowanej procesom sprzedaży, obsługi i likwidacji szkód.

Efekty współpracy


Wprowadzenie na rynek produktu ”Warta Klasyki” przez TUiR Warta, przyczyniło się do zwiększenia bezpieczeństwa, komfortu i upowszechnienia użytkowania samochodów zabytkowych. Dzięki istnieniu łatwo dostępnej i powszechnej ochrony ubezpieczeniowej, posiadacze tego typu pojazdów mogą użytkować swoje pojazdy, w tym uczestniczyć w imprezach, zlotach, zjazdach, targach, bez obaw o ryzyko poniesienia strat w związku z uszkodzeniem lub utratą swojego pojazdu. Produkt ten jest wysoko oceniany przez klientów i charakteryzuje się niską szkodowością. Uwzględnia on realia polskiego rynku samochodów zabytkowych i umożliwia każdemu posiadaczowi oldtimera korzystne warunki ubezpieczenia.

Partnerzy