kontenery port żurawie zwig kontenery port żurawie zwig

Opis projektu

Pracownicy Uniwersytetu WSB Merito w Gdańsku (dawniej Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku) oraz Federacji Naukowej WSB-DSW Merito prof. Ryszard Miler oraz dr inż. Bohdan Pac podjęli współpracę z prof. Wernerem Gronau z Fachhochschule Stralsund i firmą konsultingową CPL Competence in Ports and Logistics, która zaowocowała powstaniem innowacyjnego narzędzia do badań konkurencyjności portów morskich w oparciu o ich potencjał logistyczny.

Etapy projektu


Narzędzie jest wynikiem badań naukowych przeprowadzonych przez zespół pod kierownictwem prof. Ryszarda Milera. Wnioski z badań umożliwiły optymalizację podejmowanych decyzji rozwojowych i zarządczych w sferze działalności operacyjnej i strategicznej. Badania przeprowadzono w dwóch krajach – w Polsce i w Niemczech.

Pierwszy etap badań miał miejsce w 2014 roku. W rezultacie podjętych prac powstało narzędzie do oceny konkurencyjności portów w basenie Bałtyku Południowego z wykorzystaniem metody Analytic Hierarchy Process AHP. Do współpracy została włączona również Wyższa Szkoła Zawodowa w Stralsundzie (Fachhochschule Stralsund).

Drugi etap odbył się rok później i trwał do 2016 roku. Na tym etapie przeprowadzono ocenę konkurencyjności wybranych portów Bałtyckich, w oparciu o utworzone narzędzie, na podstawie rzeczywistych danych. W procesie wzięła udział m. in. firma consultingowa CPL (Rostock).

W ostatnim, trzecim etapie wnioski i efekty badań, potwierdzające zasadność i potrzebę utworzonego narzędzia, zostały umieszczone w raporcie autorstwa prof. Ryszarda Milera. Publikacja ukazała się nakładem Wydawnictwa MetaGis-System Mannheim w 2016 roku.

W raporcie zauważono przede wszystkim silną konkurencyjność portów rejonu południowego Bałtyku m.in. w pozyskiwaniu kontrahentów, obsłudze serwisów morskich, czy pozyskiwania nowych technologii, co utrudnia funkcjonowanie portów morskich, terminali, armatorów i in. W jednostkach portowych zaleca się, aby praca nad strategiami była bezpośrednio oparta o obiektywne badania, analizy i benchmarking. Istotnym aspektem w podejmowaniu kluczowych decyzji strategicznych jest także świadomość własnej pozycji i potencjału innych podmiotów gospodarki morskiej.

Efekty badań


Na podstawie powyższych badań i wniosków, prof. Ryszard Miler, wraz z zespołem badawczym, stworzył innowacyjny model potencjału logistycznego, który uwzględnia rzeczywiste dane przedsiębiorstw z basenu Bałtyku Południowego. Ocena konkurencyjności przeprowadzona została na podstawie nowej klasyfikacji kryteriów optymalizacji logistycznej. Innowacyjność klasyfikacji polega na systemowym i procesowym podejściu do przepływu obsługi ładunków. Urealniło to dane dotyczące strategii rozwoju i nakładów inwestycyjnych, niezbędnych do przeprowadzenia analizy konkurencyjności.

Rosnące wymagania globalnej branży portowej i armatorskiej były głównym czynnikiem przeprowadzania analiz konkurencyjności w kontekście parametrów ekonomizacji i optymalizacji przeładunków. Wskazane parametry przyczyniają się do zwiększonej dynamiki wzrostu przeładunków i rozwoju portów w rejonie Bałtyku Południowego. 

Zastosowanie badań


Przeprowadzone badania zostały wykorzystane do wspomnianej analizy konkurencyjności, identyfikacji wąskich gardeł i podnoszenia sprawności poziomu obsługi kontrahentów.

Narzędzie jest nie tylko innowacyjne, ale także uniwersalne. Może zostać przeniesione na inne podmioty gospodarcze, funkcjonujące w branży gospodarki morskiej. Wypracowany model przyczynił się do powstania zmian w procesach podejmowania decyzji zarządczych, o dużym znaczeniu finansowym. Zastosowanie modelu odbyło się na różnych poziomach jednostek z basenu Bałtyku Południowego.

Wśród bezpośrednich odbiorców znalazły się poniższe jednostki wraz z bezpośrednimi korzyściami zastosowania proponowanych rozwiązań:

Zrzeszenia organizacji portowych ujednoliciły sposób oceny konkurencyjności poprzez przyjęcie standaryzowanych kryteriów, wdrożenie procesów monitoringu i oceny zdolności konkurencyjnych portów, wykorzystano także narzędzie od analizy trendów i budowy rankingów.

Agencje konsultingowe wykorzystały model do procesów benchmarkingu oraz analiz konkurencyjności. Proponowane kryteria zostały wzięte pod uwagę w procesach doradztwa i ocen projektów strategicznych, pozyskiwania grantów i in. źródeł finansowych.

Zarządy portów uwzględniły wyniki badań w procesach budowy oraz implementacji strategii, w planach rozwojowych, przy zmianach struktury operacyjnej, przy tworzeniu koncepcji terminalowej, ustalaniu struktury obsługiwanych ładunków o niezbędnych technologiach, inwestycji infrastrukturalnych, rozwiązań ekologistycznych oraz otwierania i zamykania nowych kierunków i połączeń.

Terminale wykorzystały spektrum kryteriów dla przygotowania planów rozwojowych terminala w zakresie zalądowienia części akwatorium, budowy nowych terminali, optymalizacji struktury procesów logistycznych i zasad funkcjonowania terminala w relacji między terminalem a portem.

Agencje morskie uzyskały punkt odniesienia do poziomu konkurencyjności i jego determinant wśród kluczowych klientów agencji, co ukształtowało ofertę handlową i zoptymalizowało działalność operacyjną, dla nowopowstających agencji (startupów). Badania pozwoliły na kompleksową ocenę potencjału rozwoju branży.

Zespół badawczy przeprowadził szereg spotkań, konsultacji i warsztatów z beneficjentami m.in. podczas konferencji branżowych, mających na celu implementację zrealizowanych badań.

Partnerzy projektu


Stowarzyszenie portów bałtyckich BPO (Baltic Ports Organisation)

Agencja consultingowa (GER) – CPL (Competence in Ports and Logistics, Wenzel, Heine & Kollegen)

Agencja consultingowa (PL) – Actia Forum

 

Agencja morska (GER) – Nortrans-Shipping GbR (martime services)

Zarząd Portu Wismar

port statki tankowce kontenery żuraw morze port statki tankowce kontenery żuraw morze